Header background

Vecākiem

Noskaties video, lai uzzinātu, kas ir EMU:

Kas ir EMU:Skola?

Tas, kā jūtas Jūsu bērns, ļoti būtiski ietekmē bērna spēju mācīties. Zinātniskie pētījumi pierāda, ka, atbalstot skolēna emocionālās vajadzības un pašsajūtu, būtiski uzlabojas mācību sniegums un labbūtība.

EMU:Skola ir digitāls atbalsta rīks, kas ļauj sekot līdzi skolēnu emocionālajām vajadzībām skolā. Tas sniedz praktiskus ieteikumus klases audzinātājiem, lai skola kopā ar vecākiem varētu labāk atbalstīt skolēnu un klasi.

EMU:Skolu ir izstrādājusi Fonds PLECS Inovāciju vienība sadarbībā ar pusaudžu psihoterapeitu Nilu Saksu Konstantinovu. Metodoloģijas pārraudzību nodrošina neatkarīgais eksperts bērnu psihiatrs Ņikita Bezborodovs.

Kas jādara skolēniem un vecākiem, lietojot EMU:Skola?

Viss ir ļoti vienkārši – divas reizes mācību gada laikā Jūs e-pastā saņemsiet aicinājumu aizpildīt īsu anketu ar 25 vienkāršiem jautājumiem par Jūsu bērnu. Anketas aizpildīšana aizņems 5-10 minūtes.

Savukārt skolēni audzināšanas stundā aizpildīs īsu anketu. Tajā būs 15 jautājumi par to, kā skolēns jūties. Ja skolēns mācas 5.-12. klasē, tad viņš saņems arī papildu anketu 25 jautājumiem, kas ļaus labāk saprast skolēna vajadzības.

Atbildiet uz jautājumiem, kā Jums šķiet – pareizu vai nepareizu atbilžu nav! EMU:Skola apkopo atbilde un sniedz ieteikumus klases audzinātājam, kā skola kopā ar vecākiem var labāk atbalstīt skolēnu un viņa klasi.

Un atcerieties – atbildes nevarēs redzēt neviens cits, kā tikai tie cilvēki, kuru darbs ir atbalstīt Jūsu bērnu.

Biežāk uzdotie jautājumi:

Kurš redzēs mana bērna un manas atbildes?

Bērna un vecāka atbilžu kopsavilkumus redzēs tikai tie cilvēki skolā, kuru darbs ir atbalstīt un palīdzēt Jūsu bērnam – klases audzinātāja un atsevišķos gadījumos arī skolas atbalsta personāls.

Vai es varēšu uzzināt sava bērna rezultātus?

EMU:Skola rezultātu un ieteikumu kopsavilkumi šobrīd ir paredzēti tikai klases audzinātājiem un skolai kopumā. Nākotnē plānots radīt arī rezultātu kopsavilkumus vecākiem.

Kā sazināties ar EMU:Skolu?

Ja Jums ir kādi jautājumi, lūdzu, sazinieties ar EMU:Skola komandu rakstot uz e-pasta adresi vai kontaktu formā

Ierosmes vecākiem

No “Vecāku izglītības programmas”* (VIP) materiāliem sagatavoja

Centrs ZIN
programmu vadītāja,
trenere Inga Oliņa

Saiknes veidošana – Īpašais laiks divatā (10 minūtes dienā)

Bieži vien svarīgākais, ko bērns vēlas ir justies ievērotam, sadzirdētam un saklausītam. Ikdienas steigā ne vienmēr katram mums – vecākiem – izdodas veltīt bērnam nepastarpinātu uzmanību – laiku tikai un vienīgi bērnam. Katram no mums ir savas rūpes, savi pienākumi un, protams, nepieciešamie atpūtas brīži.

Tāpēc piedāvājam pamēģināt saiknes veidošanas stratēģiju “Īpašais laiks divatā”. Vismaz 10 minūtes dienā apzināti un klātesoši mēģinām sekot līdzi tam, ko mans bērns šajā laikā vēlas darīt.

Šajā laikā cenšamies bērnu neizvaicāt, nekomandēt un nepamācīt. Ja bērns vēlas spēlēt kādu spēli – darām to. Nepārņemam iniciatīvu, ļaujamies bērna ierosmēm.

Ikreiz, kad uzdodam jautājumus, komandējam vai pamācam, mēs pārņemam vadību pār rotaļāšanos, jo bērnam ir jāpārtrauc tas, ko viņš dara, un jāuzklausa un jāsaprot mūsu sniegtā informācija. Tā vietā veidojam acu kontaktu, sekojam līdzi savam balss tonim, lai tas būtu pretīmnākošs, esam rotaļīgi un pieskaņojam savu uzvedību bērna uzvedībai (rotaļājoties tāpat, kā to dara bērns, viņam tiek pavēstīts, ka viņš ir īpašs un dara kaut ko vērtīgu), uzslavējam viņa rakstura īpašības, piemēram, kā man patīk ar tevi rotaļāties, Tu esi tik radošs!

Idejas rotaļām jaunākiem bērniem:

Play Doh, Lego, kluči, konstruktori, zīmēšana, štābiņa būvēšana, rotaļāšanās smilšu kastē u.c.

Idejas rotaļām bērniem/pusaudžiem:

došanās pastaigā, meitenēm – manikīrs/pedikīrs, kopīga ēdiena gatavošana, rokdarbi, puišiem – saimniecības darbi, kopīgi sīki remontdarbi, var kopīgi paskatīties Tik-Tok vai kādu citu sociālo tīklu; puzles likšana u.c.

Vides stiprināšanas stratēģijas

Paredzamība – tā nomierina un rada drošības sajūtu. Taču svarīgi atcerēties, lai arī paredzamība ir mūsu funkcionēšanas pamatā, jāatstāj arī iespēja zināmam elastīgumam un improvizācijai. Padomājiet, kam bērna pasaulē vajadzētu būt paredzamam?

Ikdienas pārejas – pāreja no vienas darbības uz otru dienas laikā var būt ļoti sarežģīta. Cilvēkiem ir grūti pāriet no patīkamām darbībām uz mazāk patīkamām, bet nereti grūtības rada pat pāreja no vienas patīkamas darbības uz citu, kas ir patīkama. Lai atvieglotu pārejas, piedāvājam dažus soļus:

  • Uzmanības pievēršana – iegūstiet bērna uzmanību. Veidojiet acu kontaktu vai uzlieciet roku uz pleca. Nesniedziet komandas no sava “komandtiltiņa” virtuvē vai citas istabas, kur bērns neatrodas – tas negūs vēlamo efektu.
  • Atgādināšana – kad esat pievērsuši bērnu uzmanību, norādiet, kas tālāk gaidāms. Varat pabrīdināt, ka pēc tik un tik minūtēm būs jāpabeidz tas, ko viņš / viņa dara tagad.
  • Uzmanības novēršana – kad pēc norunātajām minūtēm atgriežaties pie bērna, jums jānovērš viņa uzvedība ar tematu, kas jūs abus saista. Tas palīdzēs domās atslēgties no savas pašreizējās aktivitātes. Piemēram: “Pirms dodamies pusdienās, pastāsti, kas Tev šodien bija visforšākais un superīgākais? Vai vēlies zināt, kas man šodien bija visforšākais un superīgākais?” Atcerieties, pārejai vajadzētu būt pēc iespējas vieglākai un gādīgākai.
  • Darbība – dažiem bērniem vajag, lai jūs stāvētu blakus, lai viņi sāktu jaunu darbību. Tas nodrošinās, ka viņi veiks pāreju no vienas aktivitātes uz citu.
Ierosinājums – biežāk sakiet bērnam, ko viņam darīt, nevis, ko viņam nedarīt
  • Sakiet nevis “Neskrien pa māju!”, bet gan “Lūdzu pārvietojies lēnām”;
  • Sakiet nevis “Nemet kurpes, kur pagadās!”, bet gan “Saliec kurpes vienu otrai blakus un novieto šeit”;
  • Sakiet nevis “Neskrien pa priekšu!”, bet gan “Turamies kopā!”

* – “Vecāku izglītības programma” ir veidota, balstoties uz jaunākajiem zinātniskajiem pētījumiem par bērna smadzeņu attīstību agrīnajā dzīves periodā, sākot jau no prenatālā perioda, un drošās piesaistes nozīmi bērna attīstības sekmēšanā. 7 nodarbību ciklā iegūsiet teorētiskas zināšanas un praktiskas iemaņas, kas palīdz veidot uzticības pilnas, emocionāli veselīgas attiecības ar saviem bērniem.

Programma piedāvā daudz praktisku rīku, metožu, uzdevumu, kuri palīdz ikdienas saskarsmē ar bērniem, veidojot pozitīvus paradumus, dziļu emocionālu saikni bērnam ar vecāku un sniedzot informāciju par saikni veicinošām disciplinēšanas metodēm.

Vairāk par “Vecāku izglītības programmu” iespējams uzzināt Centrs ZIN mājas lapā.